Cos Superior de la Generalitat de Catalunya. Ámbit económic
1. Economia espanyola i catalana
- Tema 1 Economia espanyola i catalana: les fases del desenvolupament econòmic. El desenvolupament dels anys seixanta i la crisi del anys setanta. La recuperació dels anys vuitanta. L’economia des dels anys 90 fins a l’actualitat.
- Tema 2 Factors determinants del creixement econòmic. Principals trets del creixement econòmic espanyol i català. Transformacions estructurals. Les fonts del creixement econòmic espanyol i català. El procés de convergència: factors explicatius.
- Tema 3 La dimensió regional del creixement econòmic. El creixement espanyol i català des d’una perspectiva regional. Els eixos territorials del creixement econòmic espanyol i català. La situació relativa de les regions espanyoles en el context europeu. L’economia catalana en el context europeu.
- Tema 4 El sector exterior. Evolució general del sector exterior. Anàlisi del comerç exterior. Anàlisi de la inversió estrangera.
- Tema 5 El mercat de treball. El mercat de treball a Espanya i a Catalunya: trets bàsics. El marc institucional del mercat de treball. Ocupació i atur a l’economia espanyola i catalana.
- Tema 6 El sistema financer. Els sistemes financers espanyol i català: trets bàsics. El sistema bancari: concentració i canvi estructural. Els mercats financers.
- Tema 7 Anàlisi sectorial. Evolució dels sectors productius. Especialització productiva i comercial. Eficiència productiva. Especial referència als sectors regulats.
2. Economia europea
- Tema 8 El procés d’integració econòmica. De la formació de la unió duanera al mercat interior.
- Tema 9 La unió monetària. El Banc Central Europeu i la política monetària: la política fiscal i el Pacte d’estabilitat i creixement.
3. Economia del sector públic
- Tema 10 El sector públic. Les funcions del sector públic: funció assignativa, funció redistributiva i funció d’estabilització.
- Tema 11 Capacitat o necessitat de finançament. Endeutament. L’estabilitat pressupostària en la normativa espanyola i europea.
- Tema 12 Formes de producció i provisió de serveis públics. L’externalització. La col•laboració publicoprivada.
- Tema 13 Els escenaris pressupostaris a mitjà termini. Estimació de l’escenari d’ingressos i determinació dels límits de despesa. Relació amb la planificació estratègica del Govern.
- Tema 14 La contractació pública. Àmbit subjectiu d’aplicació de la normativa en matèria de contractes del sector públic. Negocis i contractes exclosos. Tipus de contractes: contracte d’obres, contracte de concessió d’obres públiques, contracte de gestió de serveis públics, contracte de subministrament, contracte de serveis, contracte de col•laboració entre el sector públic i el sector privat, contractes mixtos i contractes subjectes a una regulació harmonitzada. Contractes administratius i contractes privats.
- Tema 15 Configuració general de la contractació del sector públic i elements estructurals dels contractes. El règim especial de revisió dels actes en matèria de contractació i mitjans alternatius. Preparació dels contractes. Selecció del contractista i adjudicació dels contractes. Efectes, compliment i extinció dels contractes administratius. Organització administrativa per a la gestió de la contractació.
- Tema 16 L’activitat subvencional: normativa reguladora. Concepte. Subvencions. Ajuts. Transferències. Principis generals. Elements objectius i subjectius. El procediment subvencional. Concessió. Les bases reguladores i la convocatòria. La justificació. El procediment pressupostari. El reintegrament. Les infraccions i les sancions.
4. Economia d’empresa
- Tema 17 La informació financera de les empreses. Mètodes d’anàlisi econòmica i financera. L’empresa i les decisions d’inversió i finançament. Rendibilitat, risc i cost del capital; finançament propi i aliè.
- Tema 18 Matemàtica financera. Capitalització simple. Préstecs. Capitalització composta. Rendes constants, variables i emprèstits. Operacions amb valors mobiliaris.
- Tema 19 El control intern i extern de l’activitat economicofinancera de les entitats del sector públic. Normes i tècniques d’auditoria del sector públic. Tècniques aplicades en el balanç i en el compte de pèrdues i guanys de l’empresa pública. Especialitats en les despeses de personal de les empreses públiques.
5. Economia quantitativa
- Tema 20 Fonts estadístiques a Espanya i Catalunya: característiques i harmonització amb l’àmbit comunitari.
- Tema 21 Magnituds macroeconòmiques i comptabilitat nacional. El marc SEC95, el quadre macroeconòmic i les taules input-output.
- Tema 22 Models de components no observables: tendència, cicle i estacionalitat. Aplicacions en l’anàlisi de conjuntura.
6. Polítiques econòmiques. Àmbits d’actuació públic
- Tema 23 Polítiques de competitivitat. Mesures i actuacions per afavorir el desenvolupament i el creixement econòmic i la competitivitat en un entorn globalitzat.
- Tema 24 Polítiques de benestar. Mesures i actuacions per millorar l’equitat, la distribució de la renda i el benestar de la ciutadania.
- Tema 25 La promoció i defensa de la competència. Instrucció i resolució d’expedients sancionadors. Control de concentracions empresarials i d’ajuts públics. Anàlisis sectorials de funcionament dels mercats. Sectors regulats i no regulats. Informe sobre les eventuals prescripcions anticompetitives de la normativa. El marc legal i el sistema institucional descentralitzat de promoció i defensa de la competència a Europa, Espanya i Catalunya. Òrgans administratius i judicials.
- Tema 26 La defensa de les persones consumidores i usuàries. Polítiques i objectius. Legislació aplicable. Organització i funcions de l’Agència Catalana del Consum. Drets de les persones consumidores i usuàries. Opcions per exercir-los. Instruments: inspecció, procediment sancionador, mediació i arbitratge.
7. Pressupost públic
- Tema 27 Tècniques pressupostàries: el pressupost de mitjans, el pressupost per tasques, el pressupost base zero, el pressupost i direcció per objectius i el pressupost per programes.
- Tema 28 Els pressupostos orientats a resultats. Conceptes bàsics. Els programes pressupostaris: la missió, objectius, serveis i productes i indicadors de seguiment. Els contractes programa com a fórmula de finançament vinculada a resultats. L’aplicació a la Generalitat de Catalunya dels pressupostos orientats a resultats.
- Tema 29 L’execució del pressupost. Les modificacions pressupostàries. Procediments de les despeses. El reconeixement de les obligacions i la seva extinció. Procediments especials de la despesa. L’execució del pressupost d’ingressos.
- Tema 30 El control pressupostari (I). El control intern de l’activitat economicofinancera: la Intervenció General de la Generalitat de Catalunya. Funcions i finalitats. La funció interventora. El control financer. El control de la gestió economicofinancera.
- Tema 31 El control pressupostari (II). El control parlamentari. El control extern de l’activitat economicofinancera: la Sindicatura de Comptes de Catalunya i el Tribunal de Comptes estatal.
- Tema 32 Mecanismes i tècniques d’avaluació de polítiques públiques. L’anàlisi cost-benefici.
- Tema 33 El tresor públic. La política del Tresor de la Generalitat de Catalunya.
- Tema 34 La comptabilitat pública: concepte, finalitats i estructura. La comptabilitat de costos.
8. Ingressos i sistema de finançament
- Tema 35 Els ingressos públics. Concepte d’ingressos públics i classificació. Els impostos: concepte, elements integrants i classificació. Principis impositius. Translació i incidència dels impostos.
- Tema 36 La imposició directa. Els impostos sobre la renda. L’impost sobre el patrimoni. L’impost sobre successions i donacions. La imposició indirecta: l’IVA i els impostos especials. L’impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats.
- Tema 37 Els principis de federalisme fiscal. Les funcions del sector públic subcentral. Els principis de la imposició subcentral. El procés de descentralització fiscal a Espanya. Evolució de la distribució de les competències entre l’Estat, les comunitats autònomes i les corporacions locals. El sistema de finançament autonòmic. Evolució dels models de finançament. Sistema de finançament actual.
- Tema 38 Les subvencions intergovernamentals i els mecanismes d’anivellament de recursos en els diferents models de finançament autonòmic.
- Tema 39 Els impostos propis i els tributs cedits a les comunitats autònomes de règim comú. Els tributs cedits totalment i els tributs cedits parcialment.
- Tema 40 El finançament de les corporacions locals. Aspectes específics de la distribució territorial a Catalunya.
Original


